Friday, August 02, 2013

Mirror To The Soul



Det er godt mulig jeg fikk solstikk, men etter en tur innom Robot, endte jeg altså opp med en dobbel LP med rytmesterk moro fra Karibien!

Det er vanligvis ikke min greie dette, men steike så morsomt likevel da! Dere som er eksperter på området kan rynke på nesa over utvalget, om dere må, men "Mirror To The Soul. Caribbean Jump-Up, Mambo & Calypso Beat 1954 - 77" (Soul Jazz Records 2013) holder lenge for meg.
Klikk akkurat her for å se hvilke artister og låter, som er med.

Jump-up, calypso og mambo javel, men her er det også spor av reggae, ska og jazz (blant annet).

Selv falt jeg for litt rølpete partylåter, som Lord Brynners "The queen sings calypso" og Fabulous McCleverts "Don´t blame it on Elvis", og ikke minst Lord Fleas hyllest til jazzen i "Calypso be bop".

Utgivelsen kommer tydeligvis i diverse utgaver (CD, CD-box ?, vinyl), med eller uten nedlastingskoder, og +/- en dokumentarfilm om Storbritannia og Karibien i årene 1920 - 1972.
Dokumentarfilmen inneholder ganske lite musikk, og minner mer om filmaviser, noen av oss er så gamle at vi har sett på kino!

"Don´t blame it on Elvis
for shaking his pelvis.
Shaking the pelvis has been in style
ever since the river Nile".

No comments: