Friday, July 26, 2013

Tracey Thorn: Bedsit Disco Queen


Heller ikke denne sommeren fikk jeg lest så veldig mye, men før ferien fikk jeg da gjort unna Tracey Thorn sin biografi "Bedsit Disco Queen" (Virago 2013).
Dette er en tvers igjennom fin historie om å være ung og bli tatt av musikken, og å få seg en karriere og matche karriere med andre viktige saker i et menneskeliv.

Du vet: Marine Girls (1980 - 1983), soloalbumet "A distant shore" (1982), Everything But The Girl (1982 - 2000) sammen med livsledsager Ben Watt og samarbeidsprosjekter m bl.a. Massive Attack. Og om du ikke vet, tror jeg likevel du får noe ut av boka. Den er også godt krydret med sangtekster.

Lavinia Greenlaw oppsummerer boka adskillig grundigere enn det jeg orker - akkurat her.

Biografien går ikke lenger enn til 2007, så det eneste soloalbumet etter "Distant Shore", som er nevnt er "Out of the woods" (2007). Da er det vel typisk at jeg tar med en hjemmeversjon av den triste, fine "Singles bar" fra "Love and its oposite" (2010).

No comments: