Sunday, May 26, 2013

Korte glimt fra Nattjazz lørdag 25. mai






Lørdag var det rett og slett en helnorsk aften på Nattjazz, med et ganske tett program, som krevde visse prioriteringer.

- Vi begynner med slutten. Det øverste bildet tok jeg på veg hjem sånn ca kl 00:40 (jepp, jeg fikk lov å være oppe så lenge, siden det var lørdag). Da var Dr. Kay and The Interstellar Tone Scientists på veg inn igjen i konsertsalen, etter å ha tatt med seg publikum på luftetur.

- Kvelden min startet med Mathias Eick sitt bestillingsverk til Vossajazz: "Voss". Det var mektig stoff, og adskillig heftigere enn hva jeg (av en eller annen grunn) hadde ventet meg.
Bandet: Mathias Eick, Torstein Lofthus, Gard Nilsen, Nikolai Hængsle Eilertsen, Even Helte Hermansen, Andreas Ulvo, Erlend Slettevoll og Anders Aasebø (sound).
Bare en av karene på scenen var uten skjegg! Hva er det som skjer?

- De glade trommeslagerne Øyvind Skarbø og Øyvind Hegg-Lunde i Crab is Crap hadde greid å lure med seg tangentmann Ståle Storløkken til en morsom, og til tider ganske funky happening i Studio USF. Strømlinjeformet var det definitivt ikke, og det var faktisk plass både til tissepause (ikke for publikum) og stadige påminnelser om at Storløkken var fra Dombås.
Det ble også opplyst om at trioen tidligere på dagen hadde vært i Grieghallens studio for innspilling, så da hører vi kanskje mer senere.

- Så var det tid for Møster!, nå uten allerede nevnte Ståle Storløkken, som var med på Møster!´s fine album "Edvard Lygre Møster" (Hubro 2013). Bandet ser nå sånn ut: Kjetil Møster, Kenneth Kapstad, Hans Magnus "Snah" Ryan og Nikolai Hængsle Eilertsen. Jeg sleit med lyden i begynnelsen, og hørte faktisk ikke saksofonen, men takk og pris så kom det seg og det ble en rocka, tung forestilling. Smart å ha med mye av Motorpsycho om man sikter seg inn i den retningen!

No comments: