Sunday, March 10, 2013

Borealis 2013 (grafiske partiturer og tysk undergrunn)





Dette fikk jeg med meg lørdag på Borealis:

- Stein Urheims første forsøk på musikk skrevet for dans. "ESC" Youth Dance Company danset til live musikk av Urheim (gitar) og makker Øyvind Hegg-Lunde (trommer). Det så ut til å fungere veldig bra, selv om sikten til danserne var dårlig fra mitt ståsted. Den streiteste, og mest behagelige musikken servert på Borealis?
- I år har Borealis et prosjekt hvor flere musikere er invitert til å spille det samme grafiske partituret laget av Andrea Spreafico. Lørdag spilte den svenske gitaristen David Stackenäs en suveren konsert på USF Verftet, men jeg skulle gjerne sett partituret/kunstverket samtidig.
- Lørdag kveld samarbeidet Borealis med Fredriks Wonderful Evening på Landmark, og ballet ble åpnet med Felix Kubin, som snakket om kassettkulturen i tysk undergrunnsmusikk ("Kassettentäter")! Vittig og interessant, og særlig underholdende når han kom inn på musikk som ble laget på gutterommene. Her fikk vi høre intervju med musikere som var fornøyd med responsen, etter å ha spilt én konsert i livet, og da i stua hjemme.

Men rundt midnatt strømmet det på med ungdom som skulle danse eller noe sånt.
Da var det over og ut for meg.

No comments: