Friday, March 08, 2013

Borealis 2013 (fra kapellet til klubben)





Borealis fortsetter i fin stil, med lett uvanlige konsertarenaer. Tidligere år har vi vært på traverbanen og hjemme i leiligheten hos godtfolk, og onsdag var vi som kjent på fyllinga i Rådalen.

Torsdag kveld fikk vi servert kontrabassensemblet Ludus Gravis, som stilte med åtte kontrabasser (på det meste) i Solheim kapell, men toppen var kanskje et solostykke framført i krypten under kapellet, hvor det tidligere har vært plassert urner. Mørkt, kaldt og veldig stemningsfullt!
Kan jeg få minne om at årets festivaltema er "The End"?

Senere på kvelden framførte Langham Research Centre med Peter Blegvad det nyskrevne verket "Eschatology" på Landmark. Teksten er skrevet og ble lest av Blegvad til lydkulisser, visstnok delvis samplet i Bergen.
Verket utforsker ulike former for avslutninger, og jeg fikk en følelse av å være i nærheten av en slags apokalypse i sci-fi land. Særdeles vellykket.
Også med Peter Blegvad da! Jeg var såpass starstruck at jeg ikke dristet meg til en prat, men snek meg i alle fall til et spionbilde av han, mens han lyttet til kveldens siste artister på Landmark:*AR.

* AR er en duo bestående av Richard Skelton og Autumn Richardson. Jeg har bare hørt Skelton fra før, og kjenner igjen den melankolsk, rolige musikk av samplinger - her fra fjellene i Nord-England, foran den langsomste videoen jeg har sett noen gang, der tåka kom sigende inn over fjellene, var en så perfekt avslutning som det kunne blitt.
Ta en kikk og en lytt borte hos Corbel Stone (musikken på Landmark var mer nedpå enn lytteprøven fra forrige plate).

3 comments:

troblo said...

Jeg vet at du ikke er på FB lenger, men her er bilder av Blegvad og Iain Chambers på bibbaen:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.528556873855716.1073741827.129054790472595&type=3

Svenn said...

Aargh! Dæng! etc. Gikk glipp av dette da! Stine J. Motland på plass også ser jeg. Fenomenal vokalist.

troblo said...

Ja, fenomenal fremførelse av videopartitur - eksklusivt for 25 stk på biblioteket ;)