Friday, January 04, 2013

Trad Dads, Dirty Boppers and Free Fusioneers (CD)


For noen få dager siden hadde jeg en post om boka "Trad Dads, Dirty Boppers and Free Fusioneers", og endelig fikk jeg soundtracket, med samme tittel, i hus også!

Reel Recordings har laget hva de kaller "A compendium of British jazz recordings from the artists´archives", og presenterer musikken kronologisk, fra Mike Taylor Quintet (1961) til Graham Collier Music (1975), alt hentet fra gode gamle spolebånd oppbevart i garasjer og bakerst i fulle bokhyller.

Klikker du på coveret borte hos Reel Music, finner du info om hvem som spiller på de ulike musikkstykkene.

I tillegg til gamle kjenninger som Kenny Wheeler, John Surman, Lol Coxhill, Elton Dean og Ian Carr, blir du nok ellevilt begeistret over at Robert Wyatt er med også!
Wyatt spiller trommer med Gary Windo´s Symbiosis på "Standfast", i et opptak fra 11. januar 1971.

Jeg har bare spilt gjennom albumet et par ganger, men holder tommelen i været. "Standfast" er i alle fall en skikkelig festlåt, og nå aner jeg ikke om noe annet på denne platen har vært gitt ut før, men samme opptak av Gary Windos låt er tidligere gitt ut på hans album "Anglo American" (Cuneiform 2004).

Og LondonJazz har lest boka noe mer kritisk enn meg.

No comments: