Tuesday, January 01, 2013

Lyttekunst


Fri-improvisert musikk, hva er det egentlig? Forvent ikke et klart svar, men les Tom Løberg Hovinbøles bok "Lyttekunst. Samtaler om fri-improvisert musikk" (Marhaug Forlag 2012)!
Tiger har den.

Boka er en slags oppfølger til filmen "Nor Noise" (om støymusikk) fra 2004. "Lyttekunst" skulle egentlig bli en film, men finansieringen gikk ikke i boks, og boka består hovesakelig av transkriberte intervjuer, opprinnelig ment for filmen.

De som er intervjuet er Nils Henrik Asheim, Michael Francis Duch, Frode Gjerstad, Ivar Grydeland, Ingebrigt Håker Flaten, Bjørnar Habbestad, John Hegre, John Pål Inderberg, Guro Skumsnes Moe, Stine Janvin Motland, Kjetil Traavik Møster, Paal Nilssen-Love, Hild Sofie Tafjord, Ingar Zach og Nils Økland, de aller fleste av dem gjengangere i denne bloggen.

Her diskuteres om man egentlig kan være helt fri, egne musikalske vokabular, gjenbruk av gamle triks, om at improvisasjon og komposisjon glir over i hverandre ("komprovisasjon" - Økland), og noen forsøker seg på definisjoner som primal musikk, intuitiv musikk og musikk som er viet nuet.

De fleste ser ut til å mene at det er like viktig å lytte, som å spille, selv om Nils Aashem hevder at man av og til ikke skal lytte for nøye heller.

Vi lar Frode Gjerstad komme med en god grunn for å la denne musikken leve:
"En annen viktig ting med denne musikken er at den i veldig liten grad kan brukes til å selge biler".

No comments: