Thursday, January 03, 2013

Kiruna: The River


Sånn helt på tampen av 2012 kom Kiruna på banen med albumet "The River" (Propeller 2012 - ingen info på hjemmesiden pr i dag).

Bandet består av Kåre Chr. Vestrheim (keyb, g), Thomas Tofte (b) og Erland Dahlen (dr), og metoden de jobber etter, beskriver Vestrheim slik til Dagsavisen: "Vi møtes, begynner å spille, følger et spor, så blir det som det blir.."

Jeg greier ikke sjangerbestemme denne musikken (ambient postprog?), og jeg ville ikke gjettet at den var improvisert, men det blir nydelige og dramatiske lydlandskap av det! Siden platen nå heter The River, så ser jeg for meg en elv, som flyter og fosser av sted, men det er jo mitt eget valg selvsagt.

Du har nok lyst på denne (LP eller fil), men let også opp de to forrige albumene, "Irun" (Tuba, 2003 (med cover av Thore Hansen)) og "Tarasaurus" (Plastic Strip 2007).

Cover: Forest.

No comments: