Sunday, December 23, 2012

Mama, I´ll Be Long Gone


Det blir ikke noe best of 2012 liste fra meg (tror jeg!), men la meg anbefale på det kraftigste, en av platene jeg har hørt jevnlig på dette året (også), nemlig "Mama, I´ll Be Long Gone: The Complete Recordings Of Amédé Ardoin 1929-1934" (Tompkins Square 2011).

Vedkommende som har greid å samle alle kjente utgivelser cajunmusikeren (trekkspill og vokal) Amédé Ardoin gjorde, og shinet dem opp for CD, heter Christopher King. Det knitrer og spraker her, men det som skinner gjennom er først og fremst den følsomme, nydelige stemmen til Ardoin.
Det påstås at så og si alle sangene handlet om den samme jenta, nemlig henne han ikke kunne få.

Les artikkelen "Dragged through the forest: The long-gone sound of Amédé Ardoin" i Oxford American (Nov 2012), og se videoen "The death of Amédé Ardoin", hvor Alan Lomax forteller.
Sterkt stoff - ikke fortell meg noe annet!

No comments: