Saturday, December 29, 2012

British Jazz, 1960 - 1975


Interessert i britisk jazz? Sjekk ut Duncan Heinings "Trad Dads, Dirty Boppers and Free Fusioneers. British Jazz, 1960-1975" (Equinox 2012).

Boka er utgitt i serien Popular Music History, men du skal være mer enn middels interessert for å greie å henge med hele vegen! Her er det nærmere 500 sider, tettpakket med informasjon om britiske artister, med en mengde intervjuer og selvsagt musikken satt inn i en større sammenheng (økonomi, kjønnskamp, rasisme, rusmidler).

På en og samme side kan det godt være nevnt mer enn 25 album- og låttitler, samt 30-40 artister. Bokas indeks er imidlertid såpass bra (selv om jeg savner bl.a. Lol Coxhill og Alexis Korner), at det er mulig å gå tilbake i den uten for store problemer, men den bør kanskje leses med blyant i hånda!

Av trivia merket jeg meg at Ronnie Scott spilte saksofon på Beatles "Lady Madonna", og av skarpe observasjoner at frijazzen i USA ble ledet av saksofonister, mens den britiske (kanskje!) var ledet av trommiser!

Forfatteren har laget en appendix med en liste over 100 essensielle britiske jazzplater fra perioden.
I Wyatting merker vi oss at Soft Machine 3 (1970) er med (i tillegg får bandet flere sider i boka hoveddel), og at Robert Wyatt også lurer seg med på listen via Keith Tippetts "Dedicated to you but you weren´t listening" (1971) og Centipedes (listet under K. Tippett) "Septober energy" (1971).

Det er vel bare å innse at du finner ganske få av de 100 albumene på Spotify, men jeg må innrømme at det var overraskende mye morsomt å finne på YouTube! Kanskje jeg lager en samling ved høve, men sjekk ut f.eks. Weather Report med John Surman, Alan Skidmore og Eje Thelin fra 1971 (totalt 4 deler)!

Albumet jeg skulle ha som soundtrack under lesingen, er enda på veg i posten (forhåpentligvis)!

No comments: