Sunday, October 07, 2012

Mørke midt på lørdagen


Fra før har Bergen følgende jazzklubber (minst!): Bergen Jazzforum, Evans, Swing ´n Sweet (lørdag midt på dagen), Blue Goat (på Ulriken siste søndag i måneden), Ståoppjazz (del av Helhus på Det akademiske kvarter) og nå har vi fått "One Down One Up" i Matbørsen.

Sistnevnte klubb arrangeres hver lørdag (ca kl 14), og er initiert av Mads Berven, som også lurer jazz på fjellfolket på Ulriken (evt lurer jazzfolket til fjells). I "One Down One Up" overlater han programmeringen til andre. Hver måned får en artist lov å sette sammen programmet.

Første kurator ut er Kjetil Møster. Lørdag 10. oktober stilte han med en kvartett bestående av seg selv og Magne Tormodsæther (b), Frank Jacobsen (tr) og Eivind Austad (p).
Jeg rakk en tur innom, og fikk bl.a. med meg den heftige åpningen med John Coltranes "One Down One Up", og det passet vel bra inn i Mads Bervens uttalelser til Bergens Tidende om klubbens profil, at de nok "heller meir mot streit kokejazz enn abstrakt frijazz"!

Dette kan bli plassen for fin, mørk kjellerjazz, i et lokale som kanskje frister mer i vinterhalvåret enn midt på lyse sommeren (bildet over var det beste jeg maktet med mitt lille spionkamera). Det loves jazz hver lørdag hele året!

Med så mange jazzklubber (og andre arrangører) i Bergen håper jeg på litt heftigere kamp om publikum på lett synlige steder på nett (ikke bare en Facebook-melding!), via plakatoppslag og i papirmedia!

No comments: