Sunday, September 09, 2012

PUNKT 2012 - Dag 3




Brian Eno-kuraterte Punkt 2012 er over, og her er en kort oppsummering av min dag nummer 3 på festivalen.

Ved siden av live remixene, er seminarprogrammene under Punkt et stort pluss, og lørdagens seminar var eksepsjonelt bra!

Først ut var Jon Wozencroft (kjent fra Touch) (øverste bilde), som presenterte prosjektet "Landscape and Perception", han har sammen med Paul Devereux. Her snakker vi "arkeoakustikk", lyder fra steiner, hellige steder, Stonehenge mm. Far out rock and roll? Sjekk selv: akkurat her..

Per Martinsen (Mental Overdrive) (bilde nr 2) fortalte om DIY-livet sitt, og prosjektet "Earthbound - Surfing the apocalypse". Hypermorsom PPT-presentasjon! Det går faktisk an.
Se om du blir klokere av My Blurry Window.

Cathy Milliken snakket varmt om instrumentet sitt, obo, og spilte helt nydelig musikk av komponister som Giacinto Scelsi, Bruno Maderna, Cathy Berberian og Milliken selv. Alle nye for meg, men det fristet til gjenhør.

På kvelden skjedde det et par skumle ting. Den Australske islendingen Ben Frost skremte vettet av mange (meg selv inludert), med et aldeles vanvittig volum for en sånn setting, og Guimba Kouyaté med band (Mali) fikk nesten halve salen til å bryte ut i spontan dans. Det siste, et syn så skremmende, at jeg tviler på om jeg kommer tilbake til Punkt noen gang!
(Jeg ble så forfjamset og redd, at jeg glemte fotoforbudet, og knipset bilde nr. tre over her).

Det bør tilføyes at jeg etter konserten med Frost møtte tre personer, som mente at denne konserten var årets beste på Punkt. Så er det sagt.

Jeg har hørt ganske mye på den smektende, velarrangerte popmusikken på Owen Palletts plate "Heartland" (2010) det siste året, og konsertversjonen av Pallett holdt hva denne platen lover. Fengende pop, topp lyd og fenomenalt lys! Sånn skal det poppes!

Owen Palletts konsert ble strålende remikset av selve Punkt-familien: Jan Bang, Erik Honoré, Arve Henriksen og Eivind Aarset.

Og så blir det spennende å se hva Bang og Honoré gjør de neste årene, etter at Brian Eno kjørte sitt eget løp i år, og nye Kilden skal videreutvikles som festivalarena.

No comments: