Saturday, September 08, 2012

PUNKT 2012 - Dag 2




Det er beinhardt å få med seg alt på PUNKT. De starter med seminarer kl 10, så er det gratiskonsert kl 13, og full pakke med konserter og live remikser fra kl 18-24!

Av fredagens seminarforelesninger trekker jeg fram Smalltowns Joakim Haugland. Han skulle ha en dialog med Kim Hiorthøy, som ikke kunne komme, men greide utmerket godt å snakke med seg selv, til oss andre.
Dette er en som ivrer for å drive plateselskap med utgangspunkt i kjærlighet til musikken, nekter å se på utgivelsene som rene "produkter", og har jobbet med konsertarrangering, filmklubber og kassettutgivelser siden han var 14 (eller var det før?).
Fint å høre på noen som snakker om noe de brenner for, helt uten store ord!

Ettermiddagens gratiskonsert var med Weekend Guitar Trio fra Estland. Ikke om jeg greier å sjangerplassere dette, men vi fikk imponerende og underholdende gitarspill fra første sekund! Morsomt, rett og slett!

Av kveldskonsertene må jeg trekke frem islandske Mum! Etter et par litt slitsomme åpningskonserter fredag, var det bare fantastisk å oppleve Mums svevende popmusikk, med fenomenalt lys og perfekt lyd! Magisk!

Og ja, jeg sliter med lyden, når volumet i konsertsalen i nye Kilden er høyt. Det blir litt graut dessverre. Men bygget er stilig, bare så det er sagt!

Det var Marconi Union som vant remikskonkuransen denne kvelden også. Denne gangen remikset de Cyclobe på en suveren måte. I ettertid tenker jeg at den sesjonen kunne gått rett på en plateutgivelse.

Vladislav Delay hadde en barsk remiks av konserten med Mum, og det slo meg at på de remiksene jeg har likt best har mikserne enten tatt originalkonsertene ned mange hakk (Marconi Union med S.C.U.M. og Cyclobe), eller blåst den skikkelig opp (Vladislav Delay med Mum).

No comments: