Friday, July 20, 2012

Moldejazz - torsdag



Puh, over halvvegs i Moldejazz 2012 nå. Jeg skulle gjerne hørt Antony and The Johnsons igjen, men utekonserter er ikke min greie dessverre. Leser imidlertid i Romsdals Budstikke i dag at Antony syntes det var så idyllisk, at han følte seg hensatt til Smurfeland, og det er vel en beskrivelse som passer på Molde?
Utekonserter eller ei, jeg fikk med meg to store konsertopplevelser med helt forskjellige uttrykk på scenen, og helt forskjellige reaksjoner i salen.

40 år gamle Globe Unity Orchestra stilte med elleve mann på scenen (og for noen typer!), og ble møtt med anslagsvis femti publikummere ved konsertstart i den store salen Teatret Vårt (det seg på noen flere etter hvert). Her var det festlige frijazztilstander med bandet på full fart, og fenomenale soloer og heeelt stille i salen frem til sluttapplausen.

Her er musikerne, som hadde fortjent tilrop, plystring og slengkyss:
Evan Parker, Gerd Dudek, Henrik Walsdorff, (sax, clar), Rudi Mahall (b clar), Axel Dørner, Jean-Luc Capozzo, (tp), Nils Wogram, Christoph Thewes (tb), Alexander von Schlippenbach (p), Paul Lytton, Paul Lovens (dr).

Litt senere på kvelden var det derimot tettpakket i Storyville, med jubelrop og tilløp til allsang for Håkon Kornstad og Tenor Battle.
Operastudent Kornstad og hans tre musketerer Sigbjørn Apeland (trøorgel), Per Zanussi (b, sag) og Øyvind Skarbø (dr) overbeviste stort.
Jeg syns det var kjempeflott å høre dem i Korskirken under Nattjazz i Bergen, men de passet kanskje enda bedre i litt løsslupne omgivelser.

No comments: