Sunday, July 01, 2012

John Surman: Saltash Bells (ECM)


Jeg tror jeg ble oppmerksom på (og begeistret for) John Surman etter å ha hørt "Extrapolation" (1969) med John McLaughlin og "Morning Glory" (1973), hvor Terje Rypdal også er med.

Surman har også hatt det med soloplater, og de jeg har i eie er "Westering Home" (1972), "Upon Reflection" (1979), "Private City" (1988) og "A Biography Of The Rev, Absalom Dawe" (1995), og jeg anbefaler alle! De fire sistnevnte er på ECM, og om du bare vil teste en, sjekk "Upon Reflection" først.
Jeg skal definitivt ikke påberope meg noe inngående kjennskap til Surman, men du kan få det om du studerer Dan Kurdillas omfattende (men ikke helt oppdaterte) diskografi.

Nå er John Surman på banen igjen, med et nytt fint soloalbum. Denne gangen er det "Saltash Bells", med musikk inspirert av de engelske landskapene Surman vokste opp i.
Tittelen (og tittellåten) hinter f.eks. til lyden av kirkeklokkene i Saltash.
Advarsel: Dette er romantisk, melodiøs og vakker musikk, og kanskje litt i søteste laget for noen av dere tøffinger!

John Surman spiller saksofoner (baryton, sopran, tenor), klarinetter (alt, bass, kontrabass), munnspill og synthesizer.

No comments: