Thursday, March 22, 2012

Voices That Matter

Snart er det vår og Festspill i Bergen, det er bare å innse det! Altså er det på tide å planlegge konsertbesøk, og kjøpe billetter.

I mine ører er konsertserien "Voices That Matter", kuratert av Maja Ratkje, det mest spennende på programmet.
Jeg tar sjansen på å stjele hennes egne ord fra Festspillenes hjemmesider (les mer der):

"Uten pusten er vi fortapt. Uten stemmer som teller ligger vi også tynt an. Den engelske improvisasjonskunstneren Phil Minton sier at alle som har pust i seg kan være med i hans Feral Choir. Her stiller alle likt, uavhengig av bakgrunn, klasse og musikalske ferdigheter. Hvem som får være med i Bergen er en overraskelse. Opplev en konsert med Feral Choir i Logen 1. juni, og du vil smile inni deg lenge etterpå. På samme konsert, som for øvrig har fått tittelen New Concept of Choirs, skal stemmekunstneren Stine Janvin Motland urframføre et nytt stykke av Øyvind Torvund, bestilt spesielt for denne anledningen, og så skal Det norske jentekor framføre mitt sceniske verk ”Ro – Uro” inspirert av folkemusikk og despoter.

En av vår tids virkelig store stemmer er amerikaneren David Moss. Det føles fantastisk å få presentere ham under Festspillene. Opplev ham i Logen 31. mai. Flere sterke soloer får vi 2. juni, i Logen det også, med den kontroversielle og frittstormende støy-kunstneren Dave Phillips, stemme- og theremin-virtuosen Makigami Koichi (kjent for samarbeider med blant annet John Zorn og Otomo Yoshihide) og Tone Åse som skal framføre en lydnovelle på Bergensk!

Det engelske gambe-ensemblet Fretwork knytter ny og gammel tid sammen i verker fra Purcell og Gesualdo til Tan Dun og Ratkje. Den norske forfatteren Karin Sveen, som er kjent for sine våkne politiske innlegg i Klassekampen og Dag og Tid, presenteres her med et dikt som hun vil lese selv, ET OS, som verket mitt, ”River Mouth Echoes”, er direkte inspirert av.

Til seriens første konsert har jeg invitert med meg kunstneren HC Gilje til å lage et spesielt rom med lyd og lys i Johanneskirken 25. mai. Det blir også mitt eneste bidrag som musiker selv i denne serien."

Så til noe helt annet, som det heter. Her hjemme dukker det med jevne mellomrom opp en diskusjon om hvorfor hovedregelen er at gutter spiller instrumenter, og jenter synger, innen jazz, rock, improv. Når jeg leste gjennom programmet begynte jeg å lure på om det i det hele tatt er hannkjønn som satser på vokal innen improv her på berget? Noen som tør?

No comments: