Wednesday, January 18, 2012

Professor Tip Top

Hva kan man ikke finne i postkassa si!? Her om dagen plukket jeg opp CDen "Are you empirical" med Professor Tip Top, diskret lagt i en konvolutt uten avsender.
CDen ser ut til å være gitt ut på eget navnløse selskap, og inneholder musikk komponert av Sam Fossbakk (kjent fra bl.a. Elektrisk Regn). Produsenter: Fossbakk og H.P. Gundersen.

Det vi får servert på platen er en fin miks av psykedelia, prog og en ørliten touch jazz. Jeg har bare hørt gjennom albumet et par ganger, men tror det passer bra for Canterbury-fans. Syns jeg hører noen spor av Steve Hillage sin gitar der inne, og sannelig om ikke Terje Rypdal svever over låten "Mystic" (hør Rypdals "Dead Man´s Tale").

Musikantene er Svein Magnar Hansen (voc), Sam Fossbakk (g, minimoog, Jupiter III, Hammond, Mellotron (jeg sa prog!)), Mette Soele Zachau Mathiesen (dr) og en bassist med det flotte bergensnavnet "Pitlaren".
Cover: Øyvind Lothe.

Selv om utgivelsen ser ganske så lokal ut, så har jeg gjemt saksofonisten til slutt. Det er ingen ringere enn Jon Irabagon fra Mostly Other People Do The Killing, og her har vel HP Gundersen hatt en finger med i spillet. Gundersen har tidligere spilt dronegitar på konserter sammen med Irabagon.

Og hvordan skal du få tak i denne utgivelsen? Jeg aner ikke, men den får kanskje mer blæst om ikke lenge? Tipper det kan lønne seg å stikke innom Apollon og mase litt der, om du ikke finner den i postkassa da!

No comments: