Sunday, January 08, 2012

Fuglesang

Var det noen som sa e-bøker? Hæ hæ, ikke her nei, her kjører vi batteridrevne bøker!
Jeg var så heldig å få Jan Pedersen og Lars Svenssons "Fuglesang. 150 norske fugler - beskrivelser og lyder" (Faktum 2011) til jul.

Her er hver fugl presentert med bra foto og tegning, og korte og gode, og populære beskrivelser av utseende, utbredelse og lyd. Innledningene kan av og til bli vel poppis, det må det være lov å si: "Vår minste ugle er en pigg og våken liten fugl". "Uten blygsel står storspoven på hekkeområdet og roper høyt og jodlende at "her bor jeg"".

Men det kule med boka er selvsagt at den har en batteridrevet lydavspiller. Hver fugl har sitt nummer (eller numre), og ved hjelp av en enkel knapp kan du f.eks. trykke deg frem for å høre "et karakteristisk nasalt gæeiah" tilhørende en "atletisk bygd luftbanditt", nemlig tyvjoen.

Lyden er faktisk veldig bra, så bra at det anbefales å ikke bruke boka for å lokke til seg fugler, med det påfølgende stresset det vil føre til!

Siden jeg ikke har katt lengre, kan fjærballer i alle størrelser bare komme, jeg er klar som et egg.

Og hva er vel mer naturlig enn å lage en link til Robert Wyatt i en bloggpost om fugler? Det ser ikke ut til at jeg har brukt noe plass tidligere, på en fantastisk fuglefilm fra 2001 av Jacques Perrin, kalt "Le Peuple Migrateur", eller "Migrating Birds".
Soundtracket er laget av Bruno Coulais, og Robert Wyatt synger på tre låter, Nick Cave på en.
En av de få dagene filmen ble vist på kino i Bergen i 2001 eller 2002, tror jeg vi var fire stykker i salen. Tre var fuglekikkere og en Robert Wyatt fan.

Film og CD anbefales!

No comments: