Friday, March 25, 2011

Torsdag på Borealis



Borealis og konsertserien UTMARK serverte en trippelkonsert på Landmark torsdag kveld.

Først ut fikk vi franske Thomas Bonvalet sitt soloprosjekt  "L’Ocelle Mare", hvor han spiller banjo, munnspill og diverse rytmeinstrumenter (tramp og spark). Det var en særdeles intens og heftig forestilling, med fantastisk stemning i foajeen på Landmark. Jeg greier ikke helt beskrive hva det er han gjør, men vi havner i nærheten av en slags samtidsmusikkblues? Gjør vi ikke det da?

Nestemann ut var den japanske trommeslageren Tatsuya Nakatani, med et svett solosett, hvor  det både var varsom bueføring og trommeskinn som fikk kjørt seg med brutal skraping. Nakatani avsluttet med en overraskende duo sammen med cellist Tanja Orning, som tydeligvis var spontaninvitert etter at han hadde hørt henne tidligere på festivalen. 
Jeg snakket litt med Nakatani etter konserten, og han syntes det var fantastisk å spille i en så intim setting som på Landmark, med publikum tett på.
Han opplyste også om at jeg sannsynligvis var den første i Europa som hadde kjøp det ferske albumet (CD-R med håndlaget cover) med den frodige tittelen "Bigger Country Boobs", som han hadde gitt ut sammen med selveste Eugene Chadbourne. Alternativ Country dette!



Kvelden ble avsluttet med duoen Pierre Bastien & Phonophani (Espen Sommer Eide), som spilte elekronika-ambient-minimalisme på hjemmesnekrede instrumenter og maskiner (heri medregnet mekano). Fasinerende er bare forbokstaven! Jeg hadde rett og slett ikke anledning til å ta fri for å overvære en workshop de to hadde fredag, og håper noen filmet eller tok bilder for å dele med oss andre!

2 comments:

Tom Tveitan fotograf said...

http://www.archive.org/search.php?query=Tatsuya%20Nakatani

Tom Tveitan fotograf said...

http://www.archive.org/search.php?query=Tatsuya%20Nakatani