Tuesday, January 18, 2011

Wadada Leo Smith and Ed Blackwell


Jeg har vært innom en Wadada Leo Smith duoplate med trommeslager tidligere i bloggen, den gang "America" med Jack DeJohnette. Jeg ser at jeg mente det neppe kunne gjøres bedre, men la oss ikke krangle om det, i fjor dukket det opp en utgivelse som uansett er nær fantastisk: Wadada Leo Smith and Ed Blackwell "The Blue Mountain´s Sun Drummer" (Kabell 2010). Denne er innspilt live i 1986, og det er bare å gi seg over, melodiøst og fint som det er! Jeg fikk tak i den på eMusic.

Ed Blackwell (1929-1992) kjenner jeg selv mest fra samarbeidet med Don Cherry og i Old and New Dreams, som jeg var så heldig å få hørt live på Moldejazz (1979). Wadada Leo Smith har jeg aldri hørt live dessverre, men hører stadig på Yo, Miles!, der han spiller med bl.a. supergitarist Henry Kaiser.

No comments: