Tuesday, January 11, 2011

Paul Dunmall & Chris Corsano

Jeg må med skam melde at saxmann Paul Dunmall er et helt nytt bekjentskap for meg, men når eMusic-kontoen ble fyllt opp her om dagen, var førstevalget duoplaten hans med trommis Chris Corsano,  "Identical Sunsets" (ESP 2010). Det viser seg heldigvis å være en heftig og fin frijazzplate, for grunnen til at jeg kjøpte den var at det var sekkepipe på den også!
Dunmall spiller Northumbrian pipes (arrester meg om jeg tar feil, men sjekk denne YouTube videoen for eksempel), og tittellåten er en eneste lang sekkepipesolo (ellers er det saksofon det går i).
"Identical Sunsets" er spilt inn live i 2008, og irriterende nok kan man faktisk høre snatrende publikummere innimellom. Selv hjemme slipper man ikke unna konsertplagerne.
Du kan jo lese en fyldigere omtale borte hos Tiny Mix Tapes.

Fra før tror jeg bare jeg har sekkepipe på en eneste jazzplate, nemlig "The Cutting Edge" (1974) av Sonny Rollins, hvor Rufus Harley spiller "Swing Low Sweet Chariot"så det virkelig svinger.

Er dette noe vi trenger mer av? Drøft!

2 comments:

Erik Steinskog said...

Takk for påminnelsen om Rufus Harley. Har du sett YouTube-videoen der han spiller "A Love Supreme" http://www.youtube.com/watch?v=ZmaicurzPb0&

Svenn said...

Stilig type!