Saturday, January 22, 2011

Hakj og Solens Barn

Sent torsdag kveld kom endelig konserten med Hakj og Solens Barn i gang, i serien Utmark (Landmark, Bergen). Det er allikevel nesten sånn at jeg kan tilgi ventingen, for når disse folkene først begynner, så går det unna!

Solens Barn er som en sommer i Bergen, plutselig er den der og så er det heftig festing en kort stund, før det hele er over. Solskinnsbarna Markus Dvergastein (gitar) og Anders Mosness (trommer) tar ingen fanger. Her er det fullt øs (OG VELDIG HØYT) hele vegen, sånn ca et kvarters tid. Det var stygge tendenser til headbanging og fete glis blant publikum.

Kjetil Møster (saksofon, klarinett, fløyte) og Anders Hana (gitar, trommer, vokal) er duoen Hakja. De tok seg litt bedre tid, og leverte en mer variert konsert. Etter en rolig start, inkludert buespill på gitaren fra Hana og en flott saksofonsolo fra Møster,  endte det likevel i et aggresivt leven, med Hana enkelt, men effektivt trommende og brølende. Underveis var det mulig å høre ekko av bandet Ultralyd, som begge er med i (og den nye platen deres anbefales fortsatt!).

Til slutt var det foursome på scenen, noe som ble i meste laget for en gammel mann, og jeg lover dere, flere måtte nok ut for å vaske ørevoks av fingertuppene etterpå, og lenger oppi ørene får jeg ikke øreproppene mine. Jeg tok ikke nøyaktig tid, men alt dette klokket nok inn på godt under en time.

Og til dere tøffinger som stod der uten ørebeskyttelse: Ouch!

No comments: