Thursday, December 16, 2010

Nels Cline: "Dirty Baby"

Etter å ha sett omtalen på Free Jazz, falt jeg selvsagt for Nels Clines ambisiøse "Dirty Baby"(Cryptogramophone 2010). En dobbel CD med musikk, som spiller opp mot bilder av kunstneren Ed Ruscha. Vi får to CDer med svært forskjellig musikk, og to hefter med svært forskjellig kunst (66 bilder), samt et fyldig hefte skrevet av Nels Cline!

På CD 1 får vi servert en slags jazz + americana (du må nesten høre selv) og på CD 2 ikke mindre enn 33 låter, med hva Cline sier er "--a total mash-up of free jazz, hard rock, grindcore, Morton Feldmanesque swaths of indeterminancy, blues, Ellington/Evans references, spy music, and more - all to create tension between these sesibilities, to highlight differences, to punctuate conflict".  Høres ikke det fristende ut? Og så er det jo gledelig at noen fortsatt satser skikkelig på det fysiske formatet (selv om jeg er glad i mp3-ene mine).
Jeg fikk mitt eksemplar fra Amazon.

No comments: