Saturday, December 18, 2010

Don Van Vliet (1941 - 2010)


I går døde Don Van Vliet aka  Captain Beefheart, etter sigende av komplikasjoner i forbindelse med Multippel Sclerose. Vi takker for følget, og ser på Anton Corbijns portrett ("Some Yo Yo Stuff", 1994) av denne ørkenens sønn og store rocker.

Jeg husker ikke akkurat første gang jeg hørte Captain Beefheart, men jeg husker jeg ble helt matt over at slikt gikk an, den ville stemmen og de rare taktene!  Det jeg er sikker på var at at det var i et radioprogram med Harald Are Lund en gang på tidlig 1970-tall (eller kanskje før det også?).  HAL har fortsatt å reklamere for Beefheart i flere tiår,  så det er fortjent med et nikk til han også på denne dagen!

Et kort minneord på BBC sine sider.

1 comment:

Anonymous said...

Mascara Snake: "Fast and bulbous"
Don van Vliet: "That's right, The Mascara Snake, fast and bulbous."
MS: "Bulbous also tapered"
DVV: "Yeah, but yer gotta wait until I say, 'Also, a tin teardrop' "
MS: (laughing) "Huh. . . christ"
Frank Zappa: "Again, beginning"
MS: "Fast and bulbous"
DVV: "That's right, The Mascara Snake, fast and bulbous. Also a tin teardrop."
MS: "Bulbous also tapered"
DVV: "That's right"

- H (som tenker det blir litt Beefhart i dag)