Saturday, November 20, 2010

6 Different Levels of Death

"6 Different Levels of Death (And even some contradictions)" av Veronica Rebecca Johansen er vel en av de dystreste utstillingene jeg har sett i Galleri Fisk (Bergen).  På gulvet er det plassert tre små kister i barnestørrelse, på den ene er lokket såvidt åpent og vi kan se et frossent grisehjerte.
Lokkene er kobberplater (tror jeg), med manipulerte bilder på. Jeg skal ikke røpe hva kunstneren har fotografert (jeg fikk vite det), men for meg så det ut som udefinerbare deler av en kropp. Billedmaterialet henger også på veggene i galleriet.

Et "artist statement" leveres ut, hvor Johansen bl.a. sier om arbeidet at "It combines facts, myths and superstition in unsolvable connections; subjective, alternative and alternate realities", og "To me nothing does not exist".

Ved inngangspartiet står et bord med svart duk og levende lys, samt et fat med pepperkaker (!), som sukrer dysterheten. Ta en titt om du rekker det (siste dag 21. november).

No comments: