Sunday, March 14, 2010

Borealis 2010 - Dag 5


Siste dag på Borealis 2010 og lørdag! Like greit å starte i Korskirken. Der skulle det framføres to verk, hvorav jeg fikk med meg det første, som var en sammensmelting av to verk av Gerhard Stäbler og Kunsu Shim. Kirken var full av Forsvarets musikkorps Vestlandet, kor, samt en ikke akkurat svak duft av parfyme, som de to komponistene dusjet langs benkeradene. I programmet ble de benevnt "olfaktoriske teknikere". Jeg så i alle fall minst fem stykker som var allergisk mot parfyme!
Musikken var ganske fin den, men som vanlig akkurat litt for langdryg.
Vanligvis er jeg en skikklig surpomp når det gjelder folk som bråker på konserter, men i går syns jeg det var et slags fint krydder til musikken, når gutta utenfor kirken kranglet, fotballfansen gikk skrålende forbi og en hutrende ( lett ruset) kar ønsket å sitte på bakerste benk. Sistnevnte forlot imidlertid snart lokalet, hoderystende og høylydt oppgitt over musikken.

Kvelden ble tilbragt på Landmark, hvor jeg fikk med tre konserter:
Trommeslager Øyvind Skarbø ble presentert på film, og holdt en heftig solokonsert (adskillig hardere og høyere enn han vanligvis gjør). Utgangspunkt: Skating. Stykke: "This is why people O.D. on pills" av Jennifer Walshe. Legg filmen (med engelske tekster) ut på YouTube! Det var et fint portrett av Skarbø, og tanker omkring overføring av erfaringer fra livet (skating!) til musikk.
Danske Dygong presenterte både ren støy, og snillere elektronika, alt vittig kommentert av selveste Boris Jeltsin (bilde).
Og så ble det sannelig skittent discoparty også, og hendene over hodet! Plutselig hoppet samtidspublikumet (og festivalarrangører!) rundt på golvet som gale, som om det bare var dette de ventet på. Vel, for å være helt ærlig, så jobbet London-bandet The Chap hardt for å få det til, men det var befriende morsomt. Du finner lytteprøver og videoer på The Chaps MySpace-side, men det var friskere på golvet på Landmark. De hørtes ut som B-52s etter alt for mange kopper espresso, eller noe i den duren.

Et dårlig råd sånn på tampen, til alle samtidskomponister og -musikanter: Slutt en stund før du selv syns det er nok!

No comments: