Friday, February 12, 2010

Ballrogg


Onsdag var det mange timer med samtidsmusikk på Avgarde på USF Verftet i Bergen. Jeg kom primært for å høre første delen, med Ballrogg, som består av Klaus Ellerhusen Holm (sax, clar) og Roger Arntzen (bass). Arntzen er kjent fra In the Country og Holm hørte jeg på Landmark med Holm/Storesund/Narvesen for noen dager siden. På Verftet spilte de komposisjoner fra sin siste CD "Insomnia" (Bolage 2010). En fin konsert, med hva jeg tillater meg å kalle samtidsjazz, selv om jazzen var et stykke unna i store deler av konserten. Jeg er ikke helt sikker på om mye av musikken var improvisert, men CDen ser ut til å inneholde spor med samme titler som under konserten, så de tullet ikke. Fin plate også forresten, hvor flere av låtene tydeligvis er inspirert av søvn, eller mangel på dette (N.R.E.M., Sleepwalker, Insomnia). På Underskog sier de det så vakkert om Ballroggs musikk i disse dager : "...har duoen flyttet seg lenger bort fra den amerikanske avantgardjazzen til et åpnere europeisk lydbilde, som fokuserer på klangflater og interferens mellom instrumentene, og beveger seg mellom et akustisk og et mer elektrisk lydbilde". Ikke hør på dem, det var fine greier dette, og de er rause med eksempler på Myspace også. Svennejanson har som vanlig lagt ut en videosnutt, som ikke helt yter artistene rettferdighet.
NB! Leter du etter Ballrogg på nettet, så husk for all del doble konsonanter!

Denne kvelden var det også bl.a. en slags kick off til Borelais 2010, og hele tre komponister var i fokus: Helmut Lachenmann, Gerhard Stäbler og Kunsu Shim. Jeg innrømmer glatt, at det ble rett og slett i meste laget for meg, og allerede tidlig på kvelden, når Kunsu Shim og Borealis-sjef Alwynne Pritchard skulle ha "frivillige" med opp på scenen, var det tid for å gjemme seg i et tilstøtende lokale med aviser og kaffe.
Regel nummer en for en vellykket kveld: Publikum skal IKKE involveres på annen måte enn at de kan klappe, bedrive lett tramping av takt eller til nød komme med litt ukontrollert nynning. Er dette forstått nå?

No comments: